omuleti

Saturday, October 13, 2007

Si ochii tai in umbra parfumata....

ochii tai rad si eu zambesc, dar apoi simt un fior pe sira spinarii.

privesc dupa tine ingandurata si apoi ma infurii.

ma gandesc: poate nu intelegi, poate ii e bine asa, poate a ales in cunostinta de cauza. poate cultura ta nu are cum sa-ti livreze instrumentele pentru a pricepe cu adevarat. uite ca te poti simti vinovat si intr-o tara care chiar nu are de ce sa-ti creeze complexe coloniale, dimpotriva, chiar :)...

cati ani poti sa ai? 20? 21? nu mai mult de 23, cu siguranta. ma uit dupa tine: esti inalta si mladioasa si sprintena. as vrea sa-ti spun: "draga mea". as vrea sa-ti spun: "ai nevoie de ajutor?". as vrea sa-ti spun: "young girls are supposed to shine and run free". nu pot sa-ti spun nimic.

dar poate e libera. poate doar nu intelegi tu. poate esti tributara unor clisee. poate vezi ce ti se spune sa vezi. poate nu e chinuita. poate asa vrea ea. poate ii place. poate nu vrea o alternativa. poate nici nu vrea sa aleaga. after all, e greu sa alegi, nu?

poate omar khayam ti-ar fi spus sa iei o cupa de vin si sa vii mai aproape. poate Allah ti-ar sopti: "this God should be love, too". poate robin williams ti-ar fi zis: "girl, you don't have to look like a motherfucking beekeper". poate mama ta iti spune acum ca ieri ti-a scapat o suvita de par de sub val si ca data viitoare sa fii mai atenta. poate ca razi pentru ca nu ai voie sa plangi. poate exagerez eu. poate viata ta nu e un manunchi de frustrari, lacrimi si vise neimplinite, ci doar o asteptare tacuta. poate n-am inteles eu nimic.

24 Comments:

At 10:42 AM, Blogger simonacratel said...

imi place textul tau, dar este destul de neclar. ai scris despre cineva care te citeste si poti jigni persoana respectiva vorbind prea deschis despre ea?

pentru ca traim intr-o lume relativ libera, unde putem spune direct ce gindim. :)

 
At 1:09 PM, Blogger runbaby said...

multumesc. am scris despre o fata musulmana (absolut necunoscuta) drapata din cap pana in picioare in portul traditional, cu care m-am ciocnit din graba pe scarile de la facultate.

n-am incercat sa "protejez" sensibilitatile nimanui; daca sunt ambiguitati, nu m-am exprima eu bine :).

 
At 6:55 PM, Blogger ChriSmilla said...

foarte frumos; chiar ma intrebam: e neagra, e musulmana? :)

 
At 9:02 PM, Blogger simonacratel said...

:) mai, nu aleg ele sa fie imbracate in sacul ala. le este spalat creierul de mici, iar cele care vor sa se rupa de traditie sunt presate de familie foarte dur.

aici sint niste cazuri dramatice de fete musulmane care au fost injunghiate/arse de vii de catre frati/tati/soti pt. ca au patat onoarea familiei incercind sa traiasca occidental. e ceva frecvent.

cred ca am zis deja ca traim intr-o lume RELATIV libera, nu?!

lol

 
At 9:21 PM, Blogger Dănu said...

...si poate ca ea este doar o particica a altei lumi, o lume cu esarfa si hejab in lumea noastra fara esarfa si fara hejab. Adica altfel.Iar altfel nu inseamna spalata pe creier. Inseamna exact altfel:) Iar gandurile intrebatoare sunt adorabile:)

 
At 8:16 AM, Blogger simonacratel said...

oh, ba da, spalata pe creier.toata lumea ar trebui sa fie capabila aleaga pentru sine, sa decida pentru sine. Sa-si aleaga sotul, ora la care se intoarc acasa si unde merge. Sa-si aleaga o meserie si s-o si practice.

Daca m-as fi nascut intr-o tara musulmana, pina acum eram omorita cu pietre, ceea ce sincera sa fiu nu mi-ar fi placut

:)

 
At 10:18 AM, Blogger OnionSoup said...

anorexia?

 
At 12:44 PM, Blogger runbaby said...

@danonino
merci :).

@simona
si eu cred, totusi, ca e loc de nuantari. nu toate cazurile sunt extreme, nu toata lumea poate/vrea sa traiasca intr-un anume fel. absolut de acord cu tine, we should all be free to choose, dar iti spun cu toata tristetea ca am vazut multe femei care nu-si foloseau deloc aceasta libertate, chiar daca veneau din culturi extrem de permisive in acest sens. asa cum am vazut si femei musulmane care traiau extrem de voluntar si apasat si isi gaseau calea cu sau fara voia altora. niciodata nu exista un singur adevar...

@silvia
huh :)?

 
At 12:52 PM, Blogger OnionSoup said...

well, maybe it's just me, da cand am citit prima data la asta m-am gandit. sa fiu vorba totusi obsesia mea cu dietele speaking? who's to tell?

 
At 1:21 PM, Blogger simonacratel said...

da? :) eu n-am vazut inca o femeie musulmana care sa fie in vreun fel libera. La cursul de germana am stat linga o tipa din Iraq, si mi-a impuiat capul ce urit e Muenchen-ul. Si era maritata de parinti si preda la o scoala de fete. Iar cealalta fata din Iran, era tot maritata de parinti, si ma intrebam de ce plinge in fiecare dimineata pe hol. Si cind o intrebam imi raspundea mereu: meine Familie. Dar stiam ca vrea sa zica, Mein Mann.

:)

eu sint foarte fara intelegere cind e vorba de islamism

imi art fata urita a personalitatii :)

 
At 5:11 PM, Blogger moonbaby said...

de acord cu simona, toata toleranta mea se duce pe apa sambetei cand vad o femeie drapata in valuri din cap pana-n picioare si ma gandesc la cum o fi sa fii ea. brr

 
At 5:50 PM, Anonymous Anonymous said...

hmm

 
At 8:21 PM, Blogger Anti said...

exista cercetari cantitative si calitative (facute de specialisti din sfera noastra culturala) de antropologie culturala pe anumite comunitati din afganistan si iran care concluzioneaza ca unele femei privesc burka ca pe o parte din identitatea lor, nu si-ar da-o jos pentru nimic in lume, ca si cum le-ai pune pe mamaicile noastre de la tara sa isi dea jos basmaua, cum, maica, toata viata am purtat-o, spune un anume ceva despre mine, putem perora despre liberul arbitru, si mie imi este greu sa accept lipsa libertatii de expresie, dar atunci cand ea se intampla in cunostinta de cauza, adica deja cunoscand deja foarte bine o alta lume in afara de aceea a ta, si tot alegi sa te acoperi, I wonder ...

 
At 9:29 PM, Blogger simonacratel said...

nu am fost decit in Egipt, deci tari musulmane n-am prea vizitat, dar atmosfera era insuportabila. Barbatii sint foarte agresivi, nu este un loc pentru femei. Atmosefra este densa de testosteron. I-am multumit lui Dumnezeu ca m-am nascut in Romania, atit de groaznic mi s-a parut. Senzatia e ca femeile se strecoara laturalnic, fiind tolerate si trebuie in permanenta sa-si stie locul.

Mi se pare cumplit.

 
At 7:25 PM, Blogger adevaratul said...

Vin si eu si ma bag in seama si spun ca e ok sa spunem ca unele lucruri nu le putem intelege, ca poate unei femei i se poate parea ofensator ca alta sa umble "drapata din cap pana in picioare", in acelasi timp celeilalte i se poate parea ofensatoare atitudinea primei femei. Lucrurile care nu se inteleg nu se condamna. Sunt atatea femei musulmane care aleg sa fie imbracate asa, sunt fete in franta care merg pana in fata scolii cu baticul pe cap si apoi si-l scot (pentru ca in franta este interzisa purtarea de insemne relifioase in scoli), iar sa presupui ca toate sunt asuprite si fara vointa este din nou o greseala. nu exista un singur drum bun."

 
At 10:14 PM, Blogger Sahara Penguin said...

Am o cunostinta stewardesa. A lucrat mai multi ani in Bahrein, unde arabii vin "la destrabalare", unde exista alcool si abuzuri din astea... omenesti... la greu.
Si mi-a spus ca a cunoscut o femeie din Arabia Saudita. A stat mai mult de vorba cu ea. Nu retin circumstantele... important e ca aceasta cunostinta a mea era la fel de pornita impotriva "spalarii pe creier". Si chiar s-a incapatanat sa aibe o discutie ... libera, deschisa, sa incerce sa deschida ochii musulmancei macar un sfert de milimetru.

Dupa discutii de o ora si ceva, ajungand in cele din urma la problema poligamiei masculine, chestie care o intarata cel mai tare pe stewardesa despre care discutam, araboaica nu a spus decat "spuneti ca sunteti libere. Daca imbatraniti, barbatii vostri va arunca ca pe carpe si isi gasesc unele tinere. Nu ii mai intereseaza de soarta voastra. Sunteti ale nimanui. Pe mine nu ma va abandona niciodata barbatul meu - are un legamant fata de mine, si indiferent cate sotii isi va lua eu o sa raman sotia lui".

Stiu acum, reactia fireasca este "da, de parca eu am nevoie de un cretin imputit ca sa ma intretin". Etc. PERFECT de acord.

Numai ca nu stiu daca este corect sa spunem ca sunt "spalate pe creier". Este vorba de cultura, de educatie, de mediul in care traiesc. Sigur ca ne pare revoltator. Si mie mi se pare, cu mana pe inima - cand am vazut o femeie inotand asa, imbracata in toate giulgiurile alea negre si apoi stand la soare sa se usuce, aproape ca mi s-a facut rau. Dar pentru ele lucrurile stau altfel. Suntem fiinte subiective, si depindem de un amalgam de lucruri care ne definesc. Intre acestea se numara cunostintele pe care le acumulam in primii ani de viata si societatea in care traim.

Noi spunem ca a noastra este buna, libera... nu stiu ei ce ar spune :)

Si inca un exemplu - de data asta depasind contextul - despre perceptii si judecati. Am cunoscut un arab. S-a indragostit de mine, eu nu de el. Unde sa mai pui ca toata lumea lui mi se parea iesita ca din filmele de mafioti. Si la un moment-dat a insistat sa afle de ce nu ii dau totusi nici o sansa: si i-am spus. Uite ce e, nu am nici o legatura cu lumea ta, toti prietenii tai imi par mafioti - sunt convinsa ca sunt baieti buni, dar pur si simplu nu ma simt in largul meu in universul tau. Si mi-a spus: stii ce se stie in tara mea despre Romania? Ca este o tara de curve. Cum te-ai simti daca te-as privi asa doar pentru faptul ca aici te-ai nascut?

Well... am divagat foarte mult, practic am scris un post.Ma scuzati :P

 
At 11:39 PM, Blogger runbaby said...

foarte interesant insight-ul, ca sa ma exprim in jargonul matale profesional :P.

oricum, mi-a placut foarte mult ce dezbatere si puncte de vedere a generat postul asta. si mi se pare foarte misto ca lumea e asa de diversa. din punct de vedere al opiniilor ce apar pe un blog, al felurilor de oameni, al ideii ca un adevar poate sa devina mereu mai complex sau mai simplu. bat campii :)). ati inteles voi ce-am vrut sa zic :).

 
At 9:48 AM, Blogger simonacratel said...

sahara penguin, pozitia femeii la musulmani este gresita din start. ESTE ceva negativ, nu putem avea nicio intelegere pentru "diversitatea culturala". Cind femeia este privita doar ca masinarie de facut copii si este tinuta acasa si nu i se ofera posbilitatea de a alege, si i se spune ca e inferioara, asta nu mai este ceva la care eu sa reactionez neutru.

Nu accept deloc ""diverstatea culturala ca explicatie pentru ceva fundamental gresit.

In cultura occidentala poti fi ce doresti. Eu de exemplu nu port tocuri decit rar, ma fardez extrem de rar, fusta am purtat si eu o singura data anul asta. Citesc, alerg din 2 in doua zile, fac sport, spun ce vreau. Scriu despre ce vreau. Ii spun lui barbata-miu tot ce-mi trece prin cap, dar absolut orice. Asta ar fi culmea sa-mi fie frica de el sau sa-mi spuna ca sint inferioara.

Eu spun timpenii, el spune timpenii, eu cedez, el cedeaza, cine vrea mai mult un lucru cistiga.

Dar as fi cumplit de nefericita intr-o relatie unde mi s-ar spune in permanenta ce sa fac si sa mi se neglijeze dorintele sau parerile.

Ce sa zic, cucoana aia credea ca e mare brinza ca barba-su n-o s-o pararseasca. ea n-a aflat ca nu cantitatea conteaza, ci calitatea? Ca daca e un macho imbecil si sta toata viata cu ea, pe bune daca-i vreo afacere.

Eu am incercat sa citesc Coranul, dar n-am trecut de sfert. Cind am citit fiti buni si drepti pt ca in rai o sa aveti multe femei, atunci m-a bufnit risul si-am inchis-o.

Adica li se promite o viata occidentala pe lumea ailalta.

:)

 
At 9:52 AM, Blogger Unknown said...

Din ce stiu eu, burka era purtata la inceputurile sale pentru a indica un anumit rang social. Poate gresesc eu, dar cred ca tine mai mult de traditie decat de credinta. De curand vorbeam cu o colega din Ecuador; imi spunea ca la inceput se simtea in nesiguranta pe strazile Bruxelles-ului din cauza ca nu vedea la orice colt de strada militari cu arma in mana... Cine avea sa o protejeze daca ceva s-ar fi intamplat? Este incredibila puterea obisnuintei. Poate si noi suntem obisnuiti sa credem in falsul ideal al monogamiei. O femeie care nu alearga dupa casatorie + 2 copii este uneori privita ca si cum ar avea cine stie ce ciudatenie in cap: poate o burka.

 
At 11:44 AM, Blogger Sahara Penguin said...

Vezi tu, ce spuneam eu este ca nu ar trebui sa ti se para tie normal sau corect. E suficient sa li se para lor...

N-ar fi corect ca tu (sau eu) sa fii/ fiu silita sa traiesc acolo, pentru ca ai/ am valorile pe care le ai/am, si vezi/ vad lucrurile asa. Dar nu poti percepe realitatea altcuiva. Scuze, dar nu poti.

Nu cred in absolut. :)

 
At 11:45 AM, Blogger Sahara Penguin said...

P.S.: Decat daca este scris pe o sticla transparenta cu o forma usor de recunoscut...

 
At 11:47 AM, Blogger Sahara Penguin said...

Si pt ca m-am infierbantat - daca o sa citesti cu atentie o sa vezi ca ti-am anticipat reactia. :) Aia cu "macho" and stuff...

 
At 12:45 PM, Blogger simonacratel said...

:) binele si raul sunt aceleasi in orice loc de pe pamint, sahara penguin

binele e bine, raul este rau

inegalitatea este rea. dominarea unei jumatati asupra celeilalte jumatati pe baza de sex, este un lucru negativ.

eu nu cred ca femeile alea au alta nevoie interna decit noi, femeile din vest, si anume fericirea, iar fericirea nu poate fi atinsa cind nevoile tale si parerile tale si vocea ta e ignorata sau chiar inabusita

:)

eu daca n-as fi parte egala intr-o afacere precum casnicia, nu as putea fi fericita

 
At 7:55 PM, Blogger Sahara Penguin said...

Exact ce spuneam: Tu. Si eu. Si miruna. Si inca o gramada de femei.

In sistemul meu de valori sunt PERFECT de acord cu tine, asta n-ai inteles. Nici eu n-as accepta asa ceva, in ruptul capului. Dar stau sa ma intreb... ce as fi SIMTIT daca as fi fost nascuta acolo. Nu desprea asta e vorba? Despre ce simti? Da, te indoiesti ca ele sunt fericite. Si eu. Poti sa garantezi asta? Da, daca te incapatanezi...

Ti-am zis, nu cred in absolut. Nu cred in alb si negru.

 

Post a Comment

<< Home