omuleti

Friday, October 16, 2009

romania, the land of culture*

am ajuns azi la targul de carte de la frankfurt si, fireste, m-am repezit avida la standul Romaniei. lipseau stergarele si paharelele de tuica, as a matter of fact arata chiar bine. maine era ceva discutie cu cartarescu si traducatorii lui. misto. pe o plasma se proiectau imagini din arhiva nationala de film, din perioada 1912-1914 (si cred ca mergeau inainte cronologic). i-am vazut pe Regele Carol si Regina Elisabeta, Pelesul nespus de frumos (stiati ca avea o fantana arteziana in curte?), imagini de la o parada militara pe Calea Victoriei si oameni la patinoarul din Cismigiu.

stateam pe scaun si incepusera sa-mi curga lacrimile, cand au aparut ei. cenusii, cu privirile niciodata directe, inceputuri de chelie si costume urate. mereu putin mistocari. au zis ceva de genul "cam pufoasa elisabeta asta". se uitau si ei la proiectie cand a venit un domn sa intrebe cu cine de la standul romaniei poate discuta (in engleza). ei ii spuneau in romana "stati sa vina doamna anghelescu, acum se intoarce" si se uitau la el asteptand sa plece. cand tipul a insistat, unul dintre ei s-a ridicat cu greu si a inceput sa-i vorbeasca in franceza.

apoi s-au animat brusc, pentru ca aparuse leonard orban. spinarile lor de politruci au misculat repede in preajma lui, ca sa se introduca, sa dea o limba si sa fie vazuti. stateau, fireste, in fata plasmei pe care se proiectau imaginile la care ma uitam eu. carol murise, deja se proiecta incoronarea lui ferdinand. din pamant s-a materializat si (cred) doamnna anhelescu, care era toata un zambet in fata lui orban si il interoga, afabila: "ia ziceti, ce mai facem?"

vreau sa fac o paranteza. leonard orban este unul dintre cei trei politicieni romani pe care eu ii respect (monica macovei si liviu negoita, daca va intrebati). l-am avut invitat in 2005 la o conferinta (era secretar de stat in ministerul integrarii europene la vremea aceea) si am avut uluirea sa constat ca raspunde la mailuri si la telefoane, ca nu ma tutuieste by default si ca apare punctual si vorbeste la obiect. I know, praise normality. ii respect munca la Comisie si ma gandesc uneori cum se simte el in apartamentul lui la Bruxelles, cand isi vede fratele pe prima pagina din Libertatea, dansand manele cu organizatia de femei PNL sector 4. inchid paranteza.

am vrut sa ma duc la el dupa ce a scapat de minisecuristii din ministerul culturii si sa-i strang mana, dar n-am putut s-o fac. i-am zambit de departe si sper ca a simtit asta.

m-am decis in cele din urma sa intreb daca se pot cumpara carti. evident, ei nu stiau, nu puteau sa spuna, poate maine, in niciun caz cu card, sa mai veniti dumneavoastra pe aici sa vorbiti cu cei de la edituri, avem si nemira, si niculescu, sigur ca da, nu, nu stiu cand sa va mai intoarceti.

stai linistit, domnule (tovarase?). nu ma mai intorc.

*asta era sloganul standului

later edit: stiu o gramada de fete de 20 de ani care isi mananca tineretile cu actualizari de baze de date si confirmari pentru conferintele de presa in agentii de PR si care ar rupe la un targ de o asemenea anvergura, in locul tipilor sus pomeniti.

18 Comments:

At 11:26 AM, Blogger lotus alb said...

Uel, bine ca macar prezentarea/continutul standului meritau vazute. Cred ca trebuia sa le pui piedica cenusiilor sau o [piuneza pe scaun, macar ar fi fost distractiv :D
In alta ordine de idei, trebuie neaparat sa ma lamuresti candva de ce o respecti pe Monica Macovei. Poate stii ceva ce eu nu stiu :)

 
At 8:21 PM, Blogger Indelible Bonobo said...

sexisto!

totusi, sunt de-acord cu tine. cand eram mai mic, faceam (un fel) de consulting pentru o corporatie uriasa, si managerul cu care lucram m-a-ntrebat daca nu vreau sa ma duc la un stand, platit full rate, sa reprezint compania alaturi de cei ce lucrau full time. asta era o oferta "cadou", dar s-a dovedit a fi corvoada. pentru mine, ca mascul, era dificil sa stau si sa ranjesc tuturor care veneau sa ma-ntreb cat e 1+1. femeile grupului nu numai ca se descurcau excelent, dar parea chiar sa le placa exercitiul.

vorbind despre cadouri, ti-am facut unul, dar am nevoie de confirmare, ca daca apune soarele s-ar putea sa nu mai fie bun :)

 
At 11:43 AM, Blogger runbaby said...

@raluca
da, m-am bucurat mult ca standul arata chiar ok. ca de obicei cu romania, nu locul e problema :). iar pe monica macovei o respect pentru ca ea a fost primul om pus la Justitie care a reusit sa-i dea unui profan ca mine (that is to say te rog nu ma baga in detalii tehnice :) speranta ca ceva se poate misca in bine. si speranta e marfa pretioasa.

@inbonobo
neica, ai citit gresit mesajul meu, mai exact l-ai citit prin prisma unei experiente personale si subiective. nu am spus ca femeile ar face jobul mai bine ca barbatii (a fost o coincidenta ca in stand erau barbati, de altfel am zis ceva si de o cucoana care se remarca prin absenta). ce incercam sa zic este ca stiu profesionisti tineri care nu ajung sa faca un job pe care l-ar face foarte bine. sexul importa prea putin, am vazut baieti facand PR cel putin la fel de bine ca fetele care le erau colege.

 
At 4:14 PM, Blogger Indelible Bonobo said...

sa-mi fie rusine! :)

 
At 4:18 PM, Blogger runbaby said...

sunt sigura ca iti este :)

 
At 4:53 PM, Blogger lotus alb said...

Mira, cam la ce ai spus tu m-am gandit si eu cand ti-am citit postul: cum naiba au reusit uamenii aia sa transforme zicerea ,,Romania e o tara frumoasa, pacat ca-i locuita" in ,,e un stand fain, pacat ca-i locuit"?

 
At 12:12 AM, Anonymous Anonymous said...

liviu negoita frate???inseamna ca il urasti pe basescu...

 
At 10:06 AM, Blogger runbaby said...

ce legatura are una cu alta?

 
At 10:50 AM, Anonymous Anonymous said...

liviu negoita il uraste pe basescu...fa tu legatura

 
At 10:51 AM, Blogger runbaby said...

deci conform logicii tale, daca mie imi place de A, care il uraste pe B, atunci eu il urasc pe B, la randu-mi. Boy, am I happy I left that little country...

 
At 12:49 PM, Anonymous Anonymous said...

hai nu te supara:)

 
At 12:59 AM, Blogger Unknown said...

Ideea principala pentru mine e ca nu ai putut sa cumperi carte la un targ de carte. In curand termin stocul adus de mama si ar fi prins bine ceva nou :)) Si nu le-ai dat peste fata politrucilor cu niste replici ucigatoare?

 
At 11:03 AM, Blogger runbaby said...

din pacate cam plangeam, drept sa-ti spun, nu-mi iese verbul la fel de biciuitor atunci cand imi curg lacrimile pe fata...

si parerea mea este ca, daca ti se termina stocul de carti, e momentul sa te sui in trenul de luxemburg si sa vii unde stii sigur ca gasesti ceva de citit in romana :)

 
At 9:04 AM, Anonymous Zazuza said...

sloganul, tampit ca de obicei. mimeaza the land of choice, alta balarie, uf. si cum sa ajunga fetele alea de care ziceai la targ, cand nu e loc de lichele nearticulate?!

 
At 6:08 PM, Anonymous azaleaf said...

ma inveseleau posturile tale..acum ma simt parasita :D mai ales de cand ai plecat..si s`au rarit postarile si...oare e normal sa imi lipsesti?fara a se interpreta!:))

 
At 11:14 PM, Blogger runbaby said...

iti multumesc, azaleaf, si pe mine ma racaie ca nu postez asa de des. incerc sa repar :)

 
At 3:00 PM, Anonymous stingo said...

Mi se pare mie sau ai fost citată fără să fie precizată sursa?
http://www.realitatea.net/catalogul-romania---land-of-culture--care-a-costat-30-000-de-euro--plin-de-traduceri-aberante-si-erori_658902.html

 
At 4:48 PM, Blogger runbaby said...

well spotted, cred ca ai dreptate. ce sa zic, ei sa fie sanatosi :))

 

Post a Comment

<< Home