omuleti

Tuesday, November 11, 2008

Bani la nunta

Ma duc rar la nunti si cred ca n-am facut niciodata un secret din faptul ca nu este exact indeletnicirea mea preferata. Sunt multe obiectii pe care le am vizavi de eveniment si institutia din spatele lui, ca sa zic asa, dar inteleg ca ele pot fi mai curand ofensatoare pentru majoritatea lumii, so I'm keeping them to myself. Inca si mai rar am ajuns la nunti dragute ale unor oameni draguti, dar simt in continuare ca I'm better off, asa cum unii indivizi nu inghit opera, de exemplu si, pe cale de consecinta, nu calca pe acolo. Si asta nu inseamna ca e o problema cu opera sau cu ei, pur si simplu ca sunt incompatibili.

Povestea cu banii, insa, e alta mancare de peste. Mi s-a spus intr-un numar de dati ca, daca imi repugna starea civila, slujba, petrecerea, institutia mariajului sau pur si simplu n-am chef sa ma duc, e ok, as long as I send in the envelope. Cu suma, you know. Nigga, wait a minute. De ce sunt eu datoare sa iti dau bani pentru o chestiune profund intima si privata din viata ta? Vrei sa te casatoresti si sa marchezi acest lucru cu o petrecere? Foarte bine. Dar de ce trebuie sa platesc eu pentru asta? Aud?

Nu, aia cu reciprocitatea cade. Eu n-am de gand s-o comit sau, presupunand prin absurd ca o voi face, mi se pare normal sa platesc eu pentru asta. Daca nu-mi permit, atunci in niciun caz nu ma voi astepta sa platesti tu pentru cheful meu. Nici aia cu inceputul unei noi vieti in doi nu sade in picioare. In primul rand, cand sunt doi, puterea creste. Mai firesc mi s-ar parea sa ajut cu bani un om singur care face credit pentru casa, de pilda. In al doilea rand, cei mai multi oameni deja traiesc impreuna de o vreme cand fac pasul, asa ca noua viata nu exista. In al treilea rand, it's none of my business, bro. Da, e un eveniment care marcheaza un ceva in viata ta, hip hip hooray, here's a nice present for you, dar bani? Nu cred! Si, nu in ultimul rand, daca chiar iti trebuie bani, I don't even care why si esti prieten cu mine, cere-mi si iti voi da. Dar nu vreau sa ai asteptarea implicita ca, daca te tragi la tol festiv, iti complici juridic relatia de cuplu, bifezi o ceremonie religioasa si organizezi o chermeza care sa celebreze toate chestiunea, I will chip in for that.

Nu ma refer la situatii particulare, e doar revolta unei discutii sterile pe care o port de ani si ani si la care cel mai des auzit argument este "asa se face / asa face toata lumea". Nu, asa facea toata lumea acum 100 de ani cand lucrurile stateau altfel, dar, ce sa zic, voi sa fiti sanatosi! Marlania aia cu strigarea darului nici nu pot incepe s-o conceptualizez, ii multumesc lui Dumnezeu ca n-am asistat vreodata la asa ceva. Singura raza de soare la orizont este ca am inceput sa aud oameni cu opinii destul de asemanatoare lately, ceea ce nu mi se intampla acum 5 ani, de pilda. Speranta moare ultima :).

31 Comments:

At 9:46 PM, Anonymous Anonymous said...

Sunt total de acord cu ce zici aici. Toata mizeria de primarie, localul si toate lucrurile de tipul "asa se face" nu fac decat sa confirme lipsa de orice substanta a unei institutii perimate. Am vazut si nunti ok, fara dar, biserica, mese lungi si costume. O petrecere intre prieteni ca sa sarbatoreasca bucuria unui cuplu. Din pacate asta se intampla la cateva mii de km de aici unde oamenii nu simt nevoie de costum ca sa se bucure la o nunta.

 
At 12:39 AM, Blogger Sahara Penguin said...

Sunt curioasa ce are de spus Noua Dreapta despre asta.

Ok, bad joke.

Anyways, I hear you, sis.

 
At 2:44 AM, Blogger adevaratul said...

Uite asa imi amintesti ca nu am voie sa ma marit.
Ca sa ne intelegem, daca vreodata fac vreo ceremonie de genul asta (casatorie in biserica sau/si la primarie nu am voie so stai linistita). Daca intr-o zi, pe o plaja, vreo lesbiana ne flutura un bat deasupra capului si ne declara parteneri, vreau doar sa stai la bar si sa prinzi buchetul. Nu stim, inca, cine il arunca, multe sanse sa fie doua. :)

 
At 8:50 AM, Blogger Simbad said...

n-am apucat sa sunam sa zicem dar ne place muuult lampita cu pestisori, o aprindem in fiecare seara. Vlad e fan! Cred ca de fapt te pricepi la cadouri de nunta :)

 
At 12:23 PM, Blogger Popa Prostu' said...

Oh, you're sooo right about marriages! Mai ales cele din Romania! Nu sunt si nici nu voi fi vreodata adeptul unor astfel de ceremonii cu toate ca as mai merge o data la un asemenea circ; e ceva cu o gaina alergata de o baba whatever...fun for me; la o singura nunta am fost- in Romania - si invitatii au primit banii inapoi; motivul: prezenta era mai importanta decat ce au pus ei in plic;

 
At 12:54 PM, Blogger runbaby said...

@len
petreceri care sa sarbatoreasca bucuria unui cuplu, anytime :).

@sahara
numai de bine, sunt sigura :P

@robert
lol, count me in :))

@simbad
ma bucur tare, am sperat sa ii / va placa. pai la cadouri nu m-as mai opri, treaba cu plicul mi se pare deprimanta. btw, you looked gorgeously happy, ma bucur pentru tine!

@kolatio
draguta comparatia. mi se pare oricum meritoriu ca oamenii de care vorbeai au returnat plicurile, it's an important statement.

 
At 6:52 PM, Blogger Mikidos said...

Scrisei eu acu' ceva vreme cum m-am enervat la nunta sora-mi. Noroc ca la faza cu darul nu s-a pus problema caci eram in familie si ne-am reglat, dar nimic nu mi se pare mai nasol decat sa te simti obligat sa dai bani pt un eveniment de genul asta.,Nu doar in strainatate sunt nunti decente:) O fata draga mie a facut doua nunti, una cu neamurile - frumos restrans, fara romaniste/traditii dar si cu ce au vrut parintii - adica rochia alba (vintage, ti-a gasit-o intr-un magazin si parca fusese facuta pe firavul ei trup) si apoi a urmat nunta pentru prieteni, fara dar, mese, etc. O petrecere la care s-a celebrat iubirea lor..
Fara plic cu bani indesat (la 5 dimineatza de un mosafir beat) in buzunar la ginerica, fara jartele, pantofi furati si cerere de recompensa..
Eu zic ca se poate sa fie decent si la noi. Hm..Si lui Mitzy voi sa ii zic ceva: nu ai nevoie de aprobare/lege sa te mariti :) Fa o ceremonie cand te inamorezi maxim de cineva cu care simtesti ca ai ani buni de stat, mergi pe o plaja, ia oameni dragi cu tine. E mai mult decat suficient:) Tu sa fi fericit, restul este neimportant.

 
At 9:07 AM, Blogger Unknown said...

Sunt traditii care ne conserva identitatea nationala si spirituala: cat e tacamu', dansul gainei, strigatul darului, furatul miresei.

Asa ca domnisoara, atunci cand te mai gandesti sa jignesti institutia casatoriei, sa vii cu argumente! Ca mi se face sila imediat, asa sunt de sensibil!

 
At 10:27 AM, Blogger runbaby said...

dansul gainei :))?

 
At 11:07 AM, Blogger Mikidos said...

Oho! Se ia o gaina vie, se taie cu grija - i se patreaza capul, se coace la cuptor, se pune pe o tava si se infrumuseteaza cu diverse flori (de plastic), deseori i se pune o tigara in cioc sau o coronitza in cap. Cu gaina aia, mama fetei trage un fel de dans pe o melodie anume. De mare rafinament estetic. Dar asta e la nuntile de la tara..hihihi

 
At 12:48 PM, Blogger runbaby said...

pfai, ce de universuri paralele sunt pe lumea asta :)

 
At 5:01 PM, Blogger lorin said...

nici eu nu pot sa inteleg de ce trebuie sa-i dau bani cuiva pentru ca se casatoreste. n-am auzit pe nimeni spunind "ma duc miine la o nunta, abia astept". toata lume face o fata lunga cind vorbeste despre asta "...si mai am si simbata o nunta".

 
At 6:28 PM, Blogger Rareș said...

Mai scriam cuiva: sunt și nunțile frumoase. Cele de care nu știe nimeni. Nici măcar noi. Nunțile din noi.

 
At 6:29 PM, Blogger runbaby said...

foarte frumos :)

 
At 1:13 PM, Blogger Iany said...

mare dreptate ai......mie ideea de nunta la romani mi se pare penibila, cu toate traditiile ei, darmite sa mai dau si bani. am mai auzit ceva de genul ca le poti da aparate electrocasnice...super! ce sa zic.

 
At 9:44 AM, Blogger runbaby said...

@iany

ma intreb daca vibratorul se califica la electrocasnice, I would say it does :))

 
At 12:28 PM, Blogger Iany said...

na ca m-am si documentat ( cred ca sunt genul de om care cauta lucruri dubioase pe google:))...asa, am gasit o lista cu cadouri pt. nunta:

-Asternuturile de pat (traditia spune ca acestea vor fi cadou din partea parintilor mirilor!);
-Portelanurile de orice tip (servicii de cafea, de masa, vaze);
-Cristalurile;
-Obiectele de arta: tablouri, decoratiuni, statuete, argintarie;
-Obiectele utile: electrocasnice, lampi, veioze pentru noptiera;
-Carpetele, draperiile, etc. ;
-Obiectele simbolice: statuete haioase, fotografii cu mirii de la petreceri, caricaturi, obiecte personalizate (de obicei sunt oferite de prieteni sau colegi), animale de plus, obiecte-amintire.

(mai multe pe http://www.121.ro/content/show_article.php3?article_id=1613&page_nr=1)

animalele de plus mi-au facut cu ochiul :D

 
At 1:39 AM, Blogger Ale Be said...

"iti complici juridic relatia de cuplu" - genial :*)

 
At 9:41 AM, Blogger runbaby said...

multumesc :)

 
At 3:52 PM, Blogger moonbaby said...

tocmai mi-a picat fisa ca ar trebui sa-mi trimiti za plic cu ocazia faptului ca nu intentionez sa ma casatoresc :D

 
At 4:06 PM, Blogger Ale Be said...

moonbaby: Io zic ca nu, intai sa oferi garantii ca nu folosesti plicul pentru a te casatori, nah!

 
At 3:29 PM, Blogger moonbaby said...

@ale be: pai prezint garantii, sunt dispusa sa beau continutul plicului impreuna cu runbaby :D

 
At 5:07 PM, Blogger runbaby said...

@moonbaby

I don't do legal drugs, but we can talk alternatives :P

 
At 7:27 PM, Blogger Ale Be said...

moonbaby: ai consimtamantul meu ... totusi cred ca ar trebui supraveghere anti-nunta, right?

run&moon: ce sortimente doritzi la plic?

 
At 7:47 PM, Blogger runbaby said...

@Ale Be

Moonbaby e capricioasa, sa aleaga ea, in fond e plicul ei :). As long as it's not legal...

 
At 12:56 AM, Blogger Ale Be said...

moon, ei?

 
At 9:17 PM, Blogger moonbaby said...

bre, io sunt fidea primului amor, respectiv alcoolului. runbaby, daca nu-ti convine, beau plicul singura. totusi, surse informate sustin ca nu refuzi un vin rosu demisec, drept care mi se pare de-a dreptul uracios refuzul tau. creca nu vrei sa dai plicul :p

 
At 10:09 PM, Blogger runbaby said...

surse bine informate, ha!, nu recunosc nimic :).

bine, iti dau plicul, te stiam eu mai strangatoare, dar chiar asa nu ma asteptam :P, name the place and the date!

 
At 5:17 PM, Blogger simonacratel said...

Tu n-ai inteles ca oamenii trebuie platiti ca sa se casatoreasca!

 
At 9:34 PM, Blogger Ale Be said...

plicul e inca la mine, il las sub tejgheaua barului ori il expediez catre adresele voastre intergalactice? asta daca nu v-ati maritat intretimp...

 
At 9:58 PM, Blogger Loghin Irina said...

am dat peste blog-ul tau in timp ce cautam pe google daca si in alte tari exista traditia asta cu banii la nunta...mi se pare atat de jalnic..rusinos...mie mi-ar fi rusine sa primesc bani de la oameni..exact cum ai zis si tu...nu sunt eu obligata sa le dau lor bani pentru chef..tocmai am fost invitata la o cumatrie...o prietena nu foarte apropiata a nascut...super..apoi am aflat ca ar trebui sa dau o anumita suma de bani...pfffffff...jalnic...ma bucur sa aflu ca mai sunt destule persoane care au aceeasi parere despre traditiile astea romanesti jalnice...de muzica ..n-am cuvinte...invitati de tot rasul..mai ceva ca la circ...

 

Post a Comment

<< Home